
Ubezpieczenie podróżne w dobie COVID-19 – na co zwracać uwagę?
On 6 września 2020 by HaniaJakiś czas temu miałam wiele planów: co zrobię w razie przedłużającej się pandemii, gdzie nie pojadę, a gdzie pojadę. Jak będzie wyglądało podróżnicze życie. W wielu kwestiach się myliłam, w kilku miałam rację. Jedno co jest pewne, że podróżowanie w dobie koronawirusa nie jest ani łatwe, ani możliwe do przewidzenia. Jak wybrać ubezpieczenie podróżne?
Regulacje zmieniają się z dnia na dzień i właściwie ciężko przewidzieć, czy nasz urlop dojdzie do skutku. A jeszcze ciężej zabezpieczyć się na wypadek nieprzewidywalnych decyzji różnych organów w związku z sytuacją pandemiczną na świecie. I choć ubezpieczenie podróżne to nie jest żadne „novum” i pisałam o nim wielokrotnie, to wraz z przedstawicielami firmy Travelpolisa przygotowaliśmy dla Was poradnik, na temat tego, jak ubezpieczyć się na podróż – na co zwracać uwagę (nie tylko w dobie pandemii).
Jak mądrze wybrać ubezpieczenie podróżne dla siebie?
Travelpolisa: Ubezpieczenie podróżne wykupujemy głównie po to, aby mieć zapewnioną opiekę medyczną w trakcie naszej wyprawy. Dzisiejsze polisy zawierają również szereg dodatkowych ryzyk, które wspierają klientów, a nawet uatrakcyjniają podróż. Przede wszystkim musimy poznać swoje wymagania, oczekiwania i potrzeby. Każdy wyjazd obarczony jest w jakimś stopniu ryzykiem. Jednak są wyjazdy, gdzie konkretne zagrożenie może wystąpić z większym prawdopodobieństwem i to musimy przewidzieć, a także uwzględnić przy wyborze naszego ubezpieczenia. Na przykład, jeżeli jedziemy na narty, sprawdźmy, czy nasze ubezpieczenie pokryje koszt transportu śmigłowcem medycznym, który często wykorzystywany jest za granicą przy wypadkach górskich. Z kolei, jeśli podczas naszej wyprawy będziemy nurkować, zapytajmy, czy ubezpieczenie pokryje koszty np. leczenia tlenoterapią hiperbaryczną.

Na co trzeba zwracać uwagę wybierając ubezpieczenie podróżne? Jakie są haczyki w różnych ofertach? Czym są wykluczenia?
Travelpolisa: W pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na wysokość świadczeń, jakie gwarantuje ubezpieczenie w przypadku wystąpienia zdarzenia oraz wspomniane wyłączenia. Bardzo istotna jest wysokość sumy ubezpieczenia kosztów leczenia. To z tej kwoty pokrywane będą nasze wizyty u lekarza, czy ewentualny pobyt w szpitalu. Suma ta powinna być dostosowana do cen świadczeń na danym terenie. Leczenie w krajach europejskich np.: po wypadku na nartach może kosztować nawet kilka czy kilkanaście tysięcy euro. Wyjeżdżając poza Europę warto wykupić polisę z odpowiednio wysoką sumą ubezpieczenia. Czasem zdarzenia losowe wymagają transportu specjalistycznym samolotem z odległych zakątków świata do Polski. Oprócz tego należy zwrócić uwagę na elementy dodatkowe ubezpieczenia turystycznego, takie jak na przykład ubezpieczenie bagażu czy pomoc tłumacza.
Wyłączenia to sytuacje, w których Towarzystwo Ubezpieczeniowe nie ponosi odpowiedzialności, najprościej ujmując – ubezpieczenie podróżne nie działa.
Travelpolisa: Najpopularniejszym wyłączeniem, do którego odwołuje się ubezpieczyciel, jest tzw. klauzula alkoholowa. Jest to punkt, który znosi odpowiedzialność ubezpieczyciela za zdarzenia powstałe po spożyciu alkoholu przez uczestnika.
Co ciekawe i niespotykane, w naszym ubezpieczeniu podróżnym travelpolisa.pl nie posiadamy takiego wyłączenia, także zdarzenia powstałe po spożyciu alkoholu, są respektowane.
Czy ubezpieczenie podróżne zabezpiecza sprzęt elektroniczny na lotnisku lub w podróży?
Travelpolisa: Tak, jak najbardziej zabezpiecza sprzęt elektroniczny taki jak: telefony, sprzęt fotograficzny i kamery, sprzęt komputerowy. Trzeba jednak pamiętać, że ubezpieczenie nie chroni od zgubienia takich przedmiotów, a od ich kradzieży lub utraty w przypadku zdarzeń losowych, akcji ratowniczej, wypadku w środku lokomocji lub nieszczęśliwego wypadku.

Na czym polega możliwość zwrotu pieniędzy za odwołaną wycieczkę lub przelot?
Travelpolisa: Ochrona ta polega na zwrocie kosztów wycieczki, czy biletów w sytuacji, gdy np. ze względu na stan zdrowia czy zdarzenie losowe uczestnicy podróży nie mogą wziąć w niej udziału. Ochrona będzie aktywna również w przypadku wezwania przez państwowe organy administracyjne oraz przy kradzieży dokumentów. Należy tu jednak pamiętać, że ubezpieczenie to trzeba wykupić niezwłocznie po zakupie biletów czy wycieczki. W portalu Travelpolisa.pl klient ma na to 48 godzin.
Jak wygląda procedura zwrotu pieniędzy po, na przykład, konieczności wizyty w szpitalu lub u dentysty?
Travelpolisa: Ze względu na różne procedury w placówkach medycznych na świecie, pierwszym krokiem jaki powinniśmy wykonać to kontakt z infolinią Ubezpieczyciela, która przekaże dokładne kroki specyficzne dla kraju pobytu oraz szczegółowe informacje dotyczące dalszego postępowania. Najczęściej jednak sprowadza się to do pisemnego zgłoszenia szkody wraz z pełną dokumentacją dotyczącą nieszczęśliwego wypadku lub leczenia w ciągu 7 dni od dnia powrotu na teren Rzeczypospolitej Polskiej albo kraju zamieszkania, jednak nie później niż w ciągu 60 dni od daty zaistnienia wypadku.
Jak skontaktować się z Assistance, kiedy jesteśmy za granicą?
Travelpolisa: Polisa dostarczona klientowi na wskazany adres mail zawiera numer kontaktowy całodobowego centrum, które rejestruje telefoniczne zgłoszenia klientów. W przypadku portalu Travelpolisa.pl klient dodatkowo otrzymuje SMSem numer telefonu kontaktowego oraz numer polisy zaraz po zakupie ubezpieczenia.
Czym są sporty ekstremalne, a czym sporty wysokiego ryzyka? I czy jeśli płynę w rejs z doświadczonym sternikiem, to czy uprawiam amatorsko sport wysokiego ryzyka? Czy spacer po górach może być sportem ekstremalnym?

Travelpolisa: Te określenia są definiowane przez Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Każda z tych definicji jest wykazem konkretnych sportów. Dla przykładu sporty ekstremalne to m.in. himalaizm czy skoki na bungee, a do sportów wysokiego ryzyka zaliczamy m.in. maratony biegowe, jazdę konną czy sporty walki.
Rejs nie jest aktywnością wymienioną w sportach wysokiego ryzyka, więc jest traktowany jako sport amatorski.
Spacer po górach nie jest sportem ekstremalnym pod warunkiem, że chodzimy po wyznaczonych szlakach.
Czy travelpolisa zawiera OC i NNW? Jeśli tak, to na jakich warunkach?
Travelpolisa: Tak, oba te ryzyka znajdują się w ramach ubezpieczenia Pomoc w Podróży. W przypadku NNW wypłacamy odpowiedni procent sumy ubezpieczenia zależny od stopnia trwałego inwalidztwa spowodowanego zdarzeniem. Świadczenia opisane są dokładniej w tabeli dołączonej do Ogólnych Warunków Ubezpieczenia.
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej czyli w skrócie OC obejmuje odpowiedzialność za szkody osobowe lub rzeczowe wyrządzone wobec osób trzecich w trakcie podróży zagranicznej. Ubezpieczenie to jest szczególnie przydatne podczas wyjazdów zimowych na narty w przypadku zderzenia z innym użytkownikiem stoku.

Wyobraźmy sobie, że jest początek roku 2020. Wszystkie firmy turystyczne, w tym agencje ubezpieczeniowe zacierają ręce. W końcu według różnych danych 2020 ma być rokiem, w którym będziemy podróżować najwięcej. Jak po stronie Państwa firmy wyglądała sytuacja, kiedy ogłoszono narodową kwarantannę i ludzie musieli nagle wrócić do kraju?
Travelpolisa: W sytuacji pandemii, wszyscy ubezpieczeni u nas podróżujący, którzy zaczęli swoją podróż przed jej ogłoszeniem przez Międzynarodową Organizację Zdrowia, mogli być spokojni o wypłatę świadczeń w pełnym zakresie w razie jakiegokolwiek zdarzenia objętego ubezpieczeniem. W skrócie – w takiej sytuacji pandemia nie miała wpływu na ubezpieczanie.
Jeżeli jednak podróżny zaczął podróż już po ogłoszeniu pandemii ubezpieczyciel odmówi pokrycia kosztów leczenia lub jakichkolwiek innych wydatków mających związek z zakażeniem koronawirusem. Mimo to, w sytuacji chorób, nieszczęśliwych wypadków lub innych zdarzeń objętych ubezpieczeniem niezwiązanych z zakażeniem koronawirusem ubezpieczyciel pokryje wszystkie koszty zgodnie z OWU, nawet w trakcie trwania stanu pandemii.
Aktualnie jesteśmy po zmianach i nasza oferta zawiera ryzyko zachorowania na Covid-19.
Dzięki za za odpowiedzi Travelpoliso! I Wam drodzy Czytelnicy za czytanie. Jeśli macie jakieś pytania odnośnie ubezpieczenia w podróży – zostawcie je w komentarzu, chętnie odpowiem(y) (spróbuję dopytać Travelpolisę)!
Tutaj możesz przeczytać więcej tekstów o charakterze poradnikowym:
- Jak podróżować we dwoje, żeby się nie pozabijać
- Dlaczego CityBreaki są szkodliwe?
- Aplikacje do obróbki zdjęć na smartfonie
- Skąd prąd w podróży?
- Testy telefonu Huawei P30Pro
- Kraje, w których możesz palić zielone 😉 w Europie
- Milion aplikacji przydatnych podróżnikom
- Jak oszczędzać na podróże?
- Pierwsza samotna podróż
- Jak przygotować się na wyjazd do Azji Południowo-Wschodniej
- Jak przygotować się na wyjazd do RPA
- Rejs po Wyspach Jońskich – jak się przygotować?
Bardzo przydatny wpis. Zastanawia mnie tylko co w sytuacji, kiedy mam astmę (zgłoszoną ubezpieczycielowi oczywiście) a podczas wyjazdu dostanę duszności, a w szpitalu okaże się, że test na Covid-19 wyszedł pozytywny. Zapewne ubezpieczyciel wymiga się zasłaniając wirusem, chociaż tych duszności mogłabym dostać zupełnie z innych powodów, chmmm
Dzięki Piotrze!:)
Każdorazowo w przypadku zachorowania podczas wyjazdu, należy skontaktować się w pierwszej kolejności z infolinią Ubezpieczyciela. Jeżeli klient cierpi na chorobę przewlekłą, którą niewątpliwie jest astma, oczywiście należy poszerzyć ochronę o choroby przewlekłe. Jeżeli polisa zawiera ochronę również na wypadek zachorowania covid, nie powinno być problemu z udzieleniem pomocy. Każda jednak tego typu sytuacja jest zależna od posiadanej przez klienta polisy i jej zakresu, oraz w przypadku chorób przewlekłych, od odpowiednio skonstruowanego zakresu ubezpieczenia.
Dzięki, przydatny wpis, niedługo wyjeżdżam do Kostaryki, gdzie jednym z warunków wjazdu jest wykupienie obowiązkowego ubezpieczania.
Kostaryka! Pięknie i odważnie :). Co planujesz robić?
Bardzo przydatny wpis. Ubezpieczenie to podstawa każdej podróży, a w dzisiejszych czasach konieczność, której nie można unikać.
To prawda :), a jednak wiele osób wciąż ma YOLO w tym temacie XD
Świetny wpis przygotowaliście, praktyczny, konkretny i bardzo potrzebny! 👏 W tym roku z tym podróżowaniem jest tak trudno, że my w końcu zdecydowaliśmy, że zostajemy na naszej Islandii. I w sumie fajnie wyszło, bo jeszcze tak dużo po niej nigdy nie podróżowaliśmy 🙂 Buźka!
Dziękuję! Ja musze w końcu do Was przyjechać!
Bardzo fajny i tresciwy artykuł 🙂 Brakuje mi właśnie kwestii dot. ryzyka z zachorowaniem na covid i ew pokryciem kosztów leczenia, przymusowej kwarantanny, powrótu do domu itd. Fajnie by było gdybyś to dodała tymbardziej ze piszesz: „Aktualnie jesteśmy po zmianach i nasza oferta zawiera ryzyko zachorowania na Covid-19.”. Gdybys zamiescila np przykladowy koszt normlanego ubezpieczenia i dla porównania z opcja covid-19 🙂
Ok, wyślę pytanie do Piotra i spróbujemy to dopisać! Dzięki!:)
Panie Piotrze, koszty jakie pokryje ubezpieczyciel są związane z kosztami leczenia – pobyt w szpitalu, wizyty u lekarza, leki.
Będzie ponosić odpowiedzialność również w przypadku – jeśli w wyniku zachorowania ktoś trafi do szpitala, a później musi jeszcze pozostać na miejscu.
Jest to tzw. rekonwalescencja – w przypadku gdy transport Ubezpieczonego do Polski albo kraju zamieszkania Ubezpieczonego nie może nastąpić bezpośrednio po zakończeniu Hospitalizacji zgodnie z pisemnym zaleceniem lekarza prowadzącego leczenie podczas podróży zagranicznej, ubezpieczyciel organizuje zakwaterowanie Ubezpieczonego podczas podróży zagranicznej i pokrywa jego koszty wraz z wyżywieniem nie dłużej niż przez okres 7 dni do wysokości ustalonego limitu.